Wilt u meer weten over laadpalen? Onze adviseurs helpen u graag op weg door een antwoord te geven op de meestgestelde vragen uit de praktijk. Heeft u aanvullende vragen? Vul dan het formulier in zodat een van onze adviseurs persoonlijk contact met u kan opnemen.
Tegenwoordig moeten laadpalen aan verschillende eisen voldoen op gebied van veiligheid. Zo staat er bijvoorbeeld geen stroom op de paal wanneer er geen stekker ingeplugd zit. Ook wanneer een stekker misschien niet helemaal goed zit aangesloten wordt de stroomtoevoer gestaakt. Mede hierdoor zijn laadpalen anno 2019 enorm veilig!
Hoe werkt een warmtepompWanneer u op eigen grond een laadpaal wil plaatsen is hier geen toestemming vanuit de gemeente voor nodig. Deze toestemmingen komen vaak in de vorm van een vergunning. Wanneer een paal niet op eigen grond zou komen moet u een openbare laadpaal aanvragen bij de gemeente waarin u woonachtig bent.
Nee, dit is helaas niet mogelijk. De opladers zijn verschillend en de laadcapaciteit van de accu’s liggen te ver uit elkaar. Een accu van een elektrische fiets kunt u gewoon door middel van een stopcontact opladen!
Het type laadpaal dat u nodig hebt, hangt af van verschillende factoren waaronder het type auto dat u rijdt. Aangevuld door uw persoonlijke wensen. Als u kiest voor een privé laadpaal aan huis kunt u uit verschillende opties qua laadpalen kiezen. Bijvoorbeeld of u uw laadunit aan een paal of aan de muur monteert. Ook is het een mogelijkheid om de paal in de garage aan de wand te monteren. Welke laadunit het beste bij uw auto en wensen aansluit overlegt onze adviseur graag met u.
Over het algemeen genomen is thuis laden is goedkoper dan openbaar laden. Dit komt mede door het feit dat u thuis enkel uw eigen stroomtarief betaald. Daarentegen kost de aanschaf van een eigen laadpaal kost wel geld. Mede omdat er eerst een investering gedaan moet worden duurt het even een tijdje voordat u echt verschil gaat zien in de portemonnee. Een laadpaal aan huis is dus goedkoper en vaak op de lange termijn een slimmere investering!
Zelf een laadpaal installeren is mogelijk maar wordt zeker niet aangeraden. Alleen als u zelf elektricien bent is het verstandig om het zelf te doen. Het is namelijk een ingewikkeld process Het is mogelijk om zelf uw laadpaal aan te sluiten. Doe dit alleen wanneer u goed weet wat u doet. Omdat er met stroom gewerkt wordt moet er vakkundig worden gewerkt, anders kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan! Daarom raden wij aan om de installatie door een professional te laten doen.
U kunt zelf eenvoudig uitrekenen hoe lang het opladen van uw elektrische auto duurt. De accu van een elektrische auto heeft altijd een bepaalde capaciteit, uitgedrukt in kWh. Als de accu bijvoorbeeld een capaciteit heeft van 74kWh en het laadstation levert een vermogen van 7,4kW, dan duurt het 10 uur (74 / 7,4 = 10) om de volledig lege accu helemaal vol te laden. Als u onverhoopt toch onderweg op moet laden, dan kunt u vaak gebruik maken van een snellader. U kunt dan in een korte tijd een groot deel van de accu vullen, zodat u snel weer onderweg bent.
Dat ligt eraan of je een laadpaal aanschaft met vergrendelfuncties. Laadpalen die met pas werken zijn standaard vergrendeld en kunnen alleen geactiveerd worden door de eigenaar van de pas. Sommige laadstations kunnen worden afgesloten met een sleuten of een combinatiecode. Als je iemand wilt laten laden zou jij de laadpaal als eigenaar dus moeten ontgrendelen
Dat hangt van de situatie af. Met een 3-fasenaansluiting is het niet nodig. Met een 1-faseaansluiting wel, want dan loop je al snel de kans dat er overbelasting van uw stroomnet optreedt. Een laadpaal verbruikt veel elektriciteit, en zeker als andere stroomvragers aanstaan (bv. wasmachine, warmtepomp, inductiekookplaat) kunnen de stoppen doorslaan. Een Dynamic load Balancing (DLB) systeem voorkomt dat. Het werkt als een overspanningsbeveiliging. De laadpaal meet dan doorlopend wat de stroomvraag in huis is en past zijn laadvermogen erop aan.